2009-04-30

forts

Anledningen till att jag ställde frågan från första början var att min promenad till stensele var snurrig och svängig.

Jag har ju lärt mig (i skolan tror jag) att man ska gå på vänster sida ute i trafiken, typ efter en landsväg, å cyklarna skall vara till höger, men går jag efter cykelbanan håller jag mig alltid till höger så att jag följer trafiken och inte stoppar upp de mötande cyklisterna, som jag då delar bana med. Håller jag mig till höger är det cyklisten som kommer bakom som måste invänta rätt tillfälle att göra en omkörning, men självklart håller jag ut lite med vagnen för att underlätta.

Nu är detta inte något problem eftersom vår cykelbana inte är så trafikerad... ibland tar man upp hela banan ibland irrar man... men när man promenerar med vagnen är det inte lika lätt att irra så då väljer man sida... Jag fick ganska många möten och en del gick på höger och en del på vänster... ingen tycks veta å inte heller jag... Jag går där på höger, men gäller pilarna endast cyklarna??

Googlade en del om detta och tydligen är det inget bestämt om hur man ska bete sig som gångare på gångbana och cykelbana, bara att man bör gå på vänster på landsväg...
hittade detta på vägverket

Var ska jag gå på en gångbana?

Det finns inga generella regler om vilken sida du som gående ska använda på en gångbana, en gångväg eller en kombinerad gång- och cykelväg. Men lokalt kan det finnas föreskrifter om detta, och då finns det vägmärken som visar vilka regler som gäller.

Du ska gå på gångbanan eller vägrenen. Om det inte finns vare sig gångbana eller vägren får du använda cykelbanan eller körbanan.

Om du använder vägrenen eller körbanan ska du om det är möjligt gå längst till vänster i färdriktningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar